We współczesnym świecie coraz częściej zwracamy uwagę na to co jemy, jak się odżywiamy, ile pijemy wody, a nawet ile razy dziennie spożywamy pokarmy. Wielu z nas przywykło do liczenia kalorii, kupowania produktów z linii bio, organicznych, bez konserwantów, emulgatorów i innych dodatków. Każdy z nas chce być zdrowy i każdego dnia czuć się lepiej osiągając w ten sposób szczyt wydajności i życiowej formy. Jak naprawdę powinna wyglądać zdrowa żywność? Poniższy tekst zdradza, o co dokładnie chodziło autorom tego terminu.

O co chodzi w zdrowej żywności? Co oznacza ten termin?

Zdrowa żywność to nic innego jak termin stosowany w celu opisania żywności będącej lepszą alternatywą dla przetworzonych produktów. Taka żywność często określana jest też mianem ekologicznej czy organicznej. Według producentów pochodzi z upraw ekologicznych i nie zawiera sztucznych dodatków. Stosuje się w celu jej wyhodowania jedynie pestycydy naturalne, a ponadto ogranicza się użycie sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony.

Żywność tego typu co prawda nie uchroni nas przed wszelkimi niedogodnościami losu, ale będzie bogatsza odżywczo. Jeśli chodzi o wpływ takiej żywności na środowisko to kwestia ta jest sporna i na jej temat można przeprowadzać długie debaty. Farmy żywności konwencjonalnej, jak i tej zdrowej charakteryzują się podobną emisją gazów cieplarnianych i nieco lepszą przewagą zagospodarowanej powierzchni na korzyść żywności konwencjonalnej. Zaletą zdrowej żywności jest głównie większa zawartość składników mineralnych i odżywczych w produktach takiego pochodzenia. Łańcuch logistyczny potrzebny do transportu zdrowej żywności jest bardziej skomplikowany niż w przypadku żywności konwencjonalnej. Nierzadko zdrowa żywność przybywa z odległych od siebie o kilka tysięcy kilometrów krajów.

Niemarketingowe znaczenie zdrowej żywności

Zdrową żywnością możemy określić też wszystkie produkty, które mają potencjalne działanie prozdrowotne na nasz organizm. Będą to zatem wszystkie warzywa, owoce, kasze, mięso nieprzetworzone, zdrowe oleje np. olej lniany czy kokosowy, ryż, makarony i sery. Cechą wspólną tych produktów jest duża zawartość składników mikro i makroodżywczych.

Do takich produktów nie można zaliczyć niczego, co jest przetworzone. Nie będą to zatem wędliny, kabanosy, kiełbasy, słodycze, ciasta, wszelkiego rodzaju fast-foody czy mrożonki. Wyjątkiem mogą być mrożone warzywa, owoce czy surówki. Przy wybieraniu produktów warto czytać etykiety i postępować zgodnie z zasadami zdrowego rozsądku. Warto wiedzieć też, że nie wszystkie produkty oznaczone jako zdrowe takie faktycznie są. Dużo produktów zawiera substancje antyodżywcze, które niekorzystnie wpływają na zdrowie i kondycję układu pokarmowego.